Kemist magistern!

Idag hade vi en sån där givande kemilektion igen... Förra lektionen vi hade fysik fick vi skriftligt förhör på grupp 1, 2 och 17 i det periodiska systemet. Varför var det inte någon som riktigt förstod. Jag är inte ens säker på att våran kemist magister visste den exakta anledningen. Man får ju nämligen använda sig av det periodiska systemet på alla prov och dylikt så man får anta att det var anledning okänd alternativt lektion oplanerad från magisterns sida. Det finns liksom inget som säger att man ska kunna det utan till, det är ungefär samma som att lära sig en telefonkatalog utan till. Typ.

Vi skulle alltså plugga in de kemiska beteckningarna och helst också kunna namnen på ämnena. Tack vare det har jag just nu en del av min hjärna upptagen med totalt onödig information:

1.
H - Väte
Li - Litium
Na - Natrium
K - Kalium
Rb - Rubidium
Cs - Cesium
Fr - Francium

2.
Be - Beryllium
Mg - Magnesium
Ca - Calcium
Sr - Strontium
Ba - Barium
Ra - Radium

17.
F - Flour
Cl - Klor
Br - Brom
I - Jod
At - Astat

För att lära sig saker finns ju en hel del olika metoder. Jag (och även min kemilärare visade det sig!) kör metoden bokstavskombinationer och krångliga ramsor för att få våra (högst ointelligenta) hjärnor att sammarbeta.

Exempel:
För att lära in de olika grupperna gör man en ramsa av bokstäverna:

Grupp 1 blir då, (H)LiNa Klår Robin i CSFredag
Grupp 2 blir, Be Magnus, Cara, Sara BaRa och
Grupp 17 blir, F Clår BrIAt

Ja, så det var alltså det vi gjorde den största delen av förra lektionen. Det kallas väl spenderad tid eller effektiv tid. Eller så var det just det som det inte kallades.

Idag däremot hade vi genomgång och prov på materians uppbyggnad. Provet bestod av att vi i lektionens slut skulle rita exakt samma träd som vi ritat en gång, fast den här gången på ett nytt papper! Det var inte heller världens mest givande lektion, men en timme tog det. Jag misstänker att det är så vår lärare prioriterar. Prioritet grundlig inlärning skulle man kunna säga. För så värst mycket information var det inte.

Jo, just det, glömde säga att förra lektionen avslutades med ett pang och en eldsvåda i en kattmatsburk med gas och idag glömde magistern gasen på så vi blev helt snurrig i huvudet. Dock så vet jag inte om det var p.g.a. gasen eller magistern. Jag tror jag har hittat en ny sockerfarbror.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0