Teori på körskolan del 1

Nu till ett gladare kapitel, vi lämnar cykelstölder, lömska försäkringsgubbar och kleptomanproblem för en stund och ägnar oss åt min första teorilektion på körskolan. Jag är nu kung på allt vad det gäller katalysatorer, krockkuddar, barnstolar, släpvagnar och dubbdäck. Dagens lektion innehöll grunderna man behöver känna till om bilen. Varför? Jag vet inte exakt, men jag har en teori om att det är för att gubbarna på bilprovningen inte ska behöva bli gråhåriga på bimbofrågor som typ: Var sitter däcken? Men fråga inte mig, det är bara en gissning.

Något jag stör mig lite på är personer som i brist på frågor, ställer totalt onödiga sådana som endast tar upp dyrbar tid av lektionen. Hallådär, målet är att få ett körkort, inte att bli expert på exempelvis barnstolar! Jisses! Plötsligen försöker alla leka vem vet mest med stackars körskolefröken och teorilektionen övergår från teorilektion till någon slags inbördes kamp eleverna emellan att sätta dit körfröken. Nu kan jag ha helt fel här, men när man utbildar sig till körskoletant utbildar man sig till körskoletant och inget mer. Det betyder alltså inte att man även utbildar sig till bilmekaniker, försäkringsgubbe, forskare inom växthusgaser, författare av teoriboken eller lagnisse. Jag kan ha fel, men jag har en känsla av att jag inte är helt ute och cyklar heller.

Det är inte lätt att vara körfröken i dessa tider, men inte är det lätt att vara körskoleelev heller! I alla fall inte om man tänker göra en djupdykning och bli professor inom precis allt man kan tänkas relatera till körkortet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0